1972

 

Het jaar in beelden

 

1972 is zonder twijfel het jaar van de A1. Tussen Eembrugge en Markelo werd in één jaar een gigantisch stuk snelweg opengesteld. Het was het topjaar voor de Nederlandse snelwegenbouw. Bij de openstelling van de 2e rijbaan tussen knooppunt Beekbergen en Markelo door Z.K.H. prins Claus wordt er op 21 november bij niet al te best weer toch nog een feestelijk tintje aan deze enorme prestatie gegeven. 

Onder de aansluiting Kootwijk, onderdeel van het op 31 mei opengestelde deel tussen Terschuur en knooppunt Beekbergen.

De IJsselbrug bij Deventer

Ook aan de A1: de aansluiting Holten. 3 Maal vanuit een ander perspectief, vanuit de lucht gefotografeerd op 25 maart 1972.

 

We schrijven 17 januari 1972. De officiële opening van de nieuwe autosnelweg tussen Breda en Antwerpen door koningin Juliana en de Belgische koning Boudewijn. De bus met genodigden rijdt richting de Sinjorenstad Antwerpen over het Vlaamse deel van de nieuwe snelweg. Wat opvalt is de bijzondere wijze waarop de markering tussen rechterrijstrook en vluchtstrook is gevormd: een dikke streep met hele korte onderbrekingen om de ongeveer 4 meter. Dit is onderdeel van de vroegere Belgische markering, waarbij de kantlijn geel en minimaal onderbroken was uitgevoerd.

 

De A16 bij Breda is in 1972 ook minder positief in het nieuws. Op 25 augustus had de ramp bij Prinsenbeek plaats, waarbij in dichte mist een kettingbotsing plaats vond. Maarliefst 13 mensen lieten daarbij het leven. Naar aanleiding van dit ongeval werd speciale signalering voor dit wegvak geïnstalleerd. Niemand kon toen vermoeden dat de geschiedenis zich in amper 20 jaar nog een keer zou herhalen... (zie tijdsbeeld 1990)

 

Foto's onder: op 20 april is de A6 in de Noordoostpolder nog volop in aanleg. Amper 8 maanden later zal de weg al zijn opengesteld. De eerste foto geeft een overzicht van het hele te openen wegvak tussen de aansluiting Urk en rijksweg 50. Op de foto daaronder afrit 14 Emmeloord. De onderste van de vier foto's toont de grondwerken voor het knooppunt van de rijkswegen 6 en 50.

 

Op de foto links is op 21 maart de aanleg van rijksweg 50 (thans A6) door het Tjeukemeer in Friesland vereeuwigd.

 

Deze foto geeft een beeld van de op 20 maart nog niet voltooide aansluiting van de A10 op de S108 bij de Amstelveenseweg weer.

 

De dubbele lus aan de zuidzijde van de A12 bij de aansluiting Kanaleneiland. Deze nieuwe infrastructuur heeft niet lang bestaan. Vrij snel is dit omgebouwd tot een regulier kwartklaverblad. Daarbij is de oostelijke lus (op de foto de bovenste) verdwenen. Het thans veel te brede brugdek van de zuidelijke parallelbaan over de Europalaan herinnert nog aan de 2 lussen. 

 

20 april. De nieuwe Galecopperbrug is in bedrijf, de oude brug ligt nog werkloos op zijn oude plaats. Wachtend op de verplaatsing naar de M.L. Kinglaan, waarvoor de brug over het Amsterdam-Rijn Kanaal zal worden gevaren.

In 1942 werd de afrit Jutphaas aan de noordzijde voorzien van een verkeerspleintje, voorzien was om de wijk Kanaleneiland hierop te ontsluiten. Omdat dat laatste nogal op zich liet wachten, kreeg de rotonde de bijnaam “het ongeboren kind”. Tijdens de reconstructie van rijksweg 12 bij Utrecht eind jaren ’60 tot begin jaren ’70, heeft er een korte tijd bestaan dat Kanaleneiland werd ontsloten op “het ongeboren kind”. De situatie is na het nemen van deze foto snel verdwenen. Op de achtergrond is het verkeersplein Laagraven zichtbaar op de plek waar vroeger de Engelenbocht heeft gelegen.

Op 25 april 1972 werd deze foto genomen van het wegvak tussen knooppunt Oudenrijn en de Galecopperbrug. Duidelijk zichtbaar is dat de werkzaamheden zijn gestart voor de realisatie van de vlechtwerken.

De grondwerken voor de aanleg van knooppunt Lunetten beginnen vorm aan te nemen. De oude aansluiting Houten is nog in bedrijf; deze aansluiting was tussen 1942 en februari 1944 het oostelijke eindpunt van de A12.

 

De Rijnbrug bij Heteren was op 16 augustus 1972 vrijwel afgerond. Dat moet ook wel, want amper 2 weken later zou het verkeer al over de brug heen rijden. In de verte is de aansluiting Renkum te zien. Onderin de foto zijn de op- en afrit zichtbaar van de oorspronkelijke aansluiting Heteren.

Andermaal de brug bij Heteren, maar vanuit een andere gezichtshoek.

 

1972 is ook het jaar van het Kleinpolderplein. Het knooppunt is in verschillende fasen van de bouw zichtbaar. Daaronder het voltooide knooppunt. Merk op dat de verbinding tussen de A13 en Rotterdam-Centrum oorspronkelijk in beide richtingen doorgaand over 2 rijstroken beschikte.

De foto hieronder toont de in 1972 geopende aansluiting bij Schiebroek.

 

Autosnelwegen.nl heeft een publicatielicentie op de getoonde foto's; doch het auteursrecht ligt bij de genoemde rechthebbenden.