1953

Het jaar in beelden:

 

Het jaar 1953 staat uiteraard in ons aller herinnering gegrift als het jaar van de grote watersnoodramp. Honderden doden, tienduizenden daklozen, de overlevenden zullen het nooit vergeten. Nederland (net als delen van Vlaanderen en Engeland overigens) werd in februari hard getroffen door een combinatie van een zware storm in combinatie met springtij, wat resulteerde in de watersnoodramp. Naast het vele menselijke en materiële leed betekende dit ook veel verbroken verbindingen. Niet alleen de spoorwegen hadden er last van, ook snelle verbindingen over land werden bemoeilijkt, onder andere doordat dit stuk van (de toen nog enkelbaans) rijksweg 15 in de Alblasserwaard onder water was verdwenen.

 

Deze foto toont ons de fiere wegwijzer bij Vreeswijk, aan de Utrechtse zijde van de Lekbrug. Het kruispunt aldaar was begin jaren '50 nog niet ongelijkvloers; noordelijk van deze kruising ging rijksweg 26 inmiddels als volwaardige autosnelweg door richting Oudenrijn. Let ook op de aanduidingen "voor wielrijders"

 

De Galecopperbrug bij Utrecht begin jaren '50. De foto is gemaakt ten westen van de brug.

 

Hetzelfde wegvak. Ter plaatse van de Galecopperbrug was de middenberm van de A12 onderbroken, en bestond tot in de jaren '60 geen rijrichtingscheiding anders dan een streep. Deze eerste Galecopperbrug is in 1974 verplaatst naar een locatie waar deze nu nog altijd ligt: in de M.L. Kingweg in Utrecht, tussen Hooggelegen en het 24 Oktoberplein. Zie ook het tijdsbeeld van 1974.

 

 

De Lekbrug bij Vianen, die duidelijk model heeft gestaan voor de Galecopperbrug.

 

Deze foto toont ons de voorwegwijzer voor verkeersplein Oudenrijn vanuit het zuiden. De exacte datum van de foto is niet bekend, maar het moet voor 1954 zijn geweest. Amsterdam ontbreekt immers bij de bestemmingen in rechtdoorgaande richting. Wat opvalt aan dit bord is de dikte van de pijlen ten opzichte van de pijlpunten en de positionering van de plaatsnamen voor de A12-richtingen zowel onder als boven de respectievelijke pijlen.

 

In 1953 werd nog druk gebouwd aan de A2 tussen Utrecht en Amsterdam. Op 15 juni was het viaduct van Vinkeveen nog volop in aanbouw.