1978

 

Het jaar in beelden:

 

De A2 had in de jaren '70 twee enorme inbreuken op het principe van de autosnelweg. Het betrof de welbekende spoorwegovergang bij Loenersloot èn de verkeerslichten bij Vianen. Die stonden daar omdat de A27 tussen Lexmond en Rijnsweerd nog niet bestond, en dientengevolge al het verkeer vanuit het zuiden bij Vianen de Lekbrug over moest. De enige manier om de enorme drukte in goede banen te leiden bleek toch te liggen in een verkeersregelinstallatie, die het op deze locatie heeft volgehouden van 1976 tot de openstelling van de A27 in 1980. Vianen, 11 mei 1978.

 

Het eind 1977 opengestelde knooppunt Muiderberg, gefotografeerd op 5 april 1978. Van de Flevospoorlijn is nog niets te zien.

 

Aan de A27 tussen Lexmond en Utrecht werd doorgewerkt, maar niet alles verliep naar wens. Het in bezit krijgen van enkele percelen heeft lang geduurd, zoals op deze foto van 10 augustus te zien is.

De aansluiting Hagestein in aanleg op 11 mei 1978. Op de achtergrond de bouw van de Hagesteinsebrug over de Lek.

De vorderingen op dezelfde datum ter plaatse van de aansluiting Houten.

De bouwvorderingen van de Hagesteinsebrug, op dezelfde datum.

 

Bij Maarssen werd in 1978 gewerkt aan de aanleg van de nieuwe aansluiting van de noordelijke randweg om Utrecht. De grondlichamen waren inmiddels al in hoge mate gereed tussen de A2 en het Amsterdam-Rijnkanaal. Deze aansluiting zou overigens pas in 1981 worden opengesteld.

 

Grote consternatie in Badhoevedorp op 16 oktober. Een tankauto rijdt zichzelf klem onder een viaduct van de A9, waarna er gevaarlijke stoffen uit de tankwagen lekken. Het voorval heeft de Badhoevedorpers gehard in hun standpunt dat de A9 zuidelijk om Badhoevedorp heen geleid moet worden; iets wat pas zo'n 40 jaar later realiteit zou worden.

 

Op 21 maart 1978 werd de A7 tussen Purmerend-Noord en Avenhorn opengesteld voor het verkeer. Deze foto is gemaakt op de dag van opening en toont dat bij openstelling één van beide rijbanen nog niet helemaal gereed was, het verkeer reed in twee richtingen op één rijbaan.

 

In 1977 kwam de Drechttunnel gereed, waarna de KLM er in 1978 een mooie luchtfoto van maakte. De oude rijksbrug werd stadsbrug; de richting van de aanbruggen aan de Dordtse zijde zal echter altijd blijven verraden dat de brug van oorsprong geen stadsbrug was, maar een onderdeel van rijksweg 16.

 

 

Autosnelwegen.nl heeft een publicatielicentie op de getoonde foto's; doch het auteursrecht ligt bij de genoemde rechthebbenden.