1975

 

Het jaar in beelden:

 

Op 17 januari had Nederland te maken met een nogal stormachtig weer. en portaalpaneel bij knooppunt Oudenrijn kwam hierdoor naar beneden, wat tot een onveilige situatie leidde op de A2 tussen Hooggelegen en Oudenrijn. Het heeft wel tot gevolg gehad dat de windbelasting van hooggeplaatste wegwijzers een standaard toetsingselement werd.

 

De westelijke tak van de ringweg om Amsterdam werd in 1975 gecompleteerd, toen op 2 april met enig feestelijk vertoon het gedeelte tussen de Cornelis Lelylaan en de Henk Sneevlietweg werd opengesteld voor het verkeer. De Coentunnel was nu via de A10, A4 en A9 verbonden met de A2. Een netwerk van snelwegen bij Amsterdam kreeg hiermee eindelijk vorm. De maximumsnelheid werd oorspronkelijk bepaald op 70 km/h; dit bleek echter totaal niet handhaafbaar. Later werd de snelheid naar 100 km/h opgetrokken, wat in tegenstelling tot de 70-limiet wel in overeenstemming is met het ontwerp van de weg.

 

De Utrechtsebaan was in 1975 in aanleg. Overkluizingen waren er nog niet. Het zou oorspronkelijk niet de enige snelweg door Den Haag worden: er was ook een Rotterdamsebaan gepland in het verlengde van rijksweg 13 en een Leidsebaan parallel aan de spoorlijn Den Haag - Leiden. Van al die plannen is in die jaren verder weinig terecht gekomen; een Rotterdamsebaan lijkt er nu in de 21e eeuw echter alsnog te komen.

 

In rijksweg 12 is Rijkswaterstaat begonnen met werkzaamheden voor het nieuwe aquaduct onder de Gouwe bij Gouda. De oude aansluiting Gouda is nog intact, al zijn de vloeiende bewegingen naar het onderliggend wegennet inmiddels verleden tijd.

 

Bij Bodegraven werd gewerkt aan een boogverruiming, waarbij eveneens de oude betonnen boogbruggen uit de jaren ’30 werden opgeruimd.

 

In dit jaar is gestart met de bouw van een nieuwe oeververbinding onder de Nieuwe Maas. In plaats van de oude brug met vier smalle rijstroken voor beide richtingen op één rijbaan, zal de nieuwe Drechttunnel maarliefst 2 buizen met 2 rijstroken per richting gaan tellen; in totaal dus 8 rijstroken. Om het bouwterrein vrij te kunnen maken is de oude aansluiting Dordrecht verlegd.

 

Naast de inmiddels bekende boogbruggen, vakwerkbruggen en kokerliggerbruggen werden in de jaren ’60 en ’70 ook andere “modellen” gebouwd, zoals de Galecopperbrug in Utrecht, maar ook deze gracieuze tuibrug bij Ewijk. In 1975 is de Waal nog niet geheel overspannen, maar het zou niet lang meer duren vooraleer dit gedeelte van de toenmalige rijksweg 75 (thans A50) in gebruik kon worden genomen.

 

Autosnelwegen.nl heeft een publicatielicentie op de getoonde foto's; doch het auteursrecht ligt bij de genoemde rechthebbenden.