1954

Het jaar in beelden:

 

Op 1 april 1954 opent Minister Algera in Amsterdam de nieuwe autosnelweg Amsterdam - Utrecht. Hij verricht de handeling door een nieuwe wegwijzer te onthullen nabij de Utrechtsebrug.

 

Na de openingshandeling rijdt de stoet vervolgens naar Utrecht. Hier is de stoet te zien op de westelijke rijbaan, zuidelijk van de Utrechtsebrug. Dit gedeelte van de A2 ligt ten noorden van knooppunt Amstel (A2/A10) en is inmiddels overgedragen aan de gemeente Amsterdam; het draagt thans het nummer S110.

 

Bij de openstelling was de Utrechtsebrug nog niet helemaal klaar. Betonning moest er op 15 april voor zorgen dat het verkeer enkel de binnenste rijstroken zou gebruiken.

 

De nieuwe A2 gereed als betonbaan met van klinkers voorziene verharde "vluchtbermen".

 

Bij Vinkeveen was een door architect Dudok ontworpen tankstation geplaatst tussen de af- en oprit van het oostelijk deel van het halfklaverblad. Het gebouwtje, kenmerkend voor de bouwstijl van de jaren '50, is later op de monumentenlijst geplaatst en na opheffing van het tankstation verhuisd naar het Autotron Rosmalen, en later naar het Nationaal Automobielmuseum in Raamsdonkveer.

 

Op 2 juli was de Utrechtsebrug over de Amstel definitief klaar en werd in Amsterdam het feestje nog eens dunnetjes over gedaan.

 

 

Op 27 augustus werden er foto's genomen van de vorderingen bij de bouw van de Velsertunnel, die in april 1952 was hervat. De bovenstaande en de twee volgende foto's is te zien dat er inmiddels gebouwd wordt, maar de vorderingen zijn nog niet spectaculair.

 

 

Op 20 augustus wordt de Lekbrug nogmaals op de kiek gezet. Nog altijd is de verkeerssituatie op de brug rustig. Een enkele rijbaan en fietspaden binnen het boogprofiel volstaat nog altijd om de verkeersomvang te verwerken.

 

Het kruispunt in rijksweg 1 bij Laren. Een plek, die door alle aandacht in de pers inmiddels de status van berucht had verkregen. De oversteekbaarheid van de rijksweg was al decennia -mede door de onoverzichtelijkheid - voor lokaal verkeer ronduit slecht, terwijl de afwikkeling van het verkeer op de nog enkelbaans rijksweg 1 ook te wensen overliet. De situatie zou echter niet lang zo blijven.

 

In 1954 is Hoevelaken niet meer dan een rotonde waar aansluiting wordt gegeven op de oude straatweg Amersfoort-Hoevelaken-Nijkerk. De poot naar het zuiden richting Utrecht ontbreekt nog volledig. De nieuwe rijksweg 1 Baarn – Hoevelaken – Terschuur is in 1952 enkelbaans opengesteld.