1968

 

Het jaar in beelden:

 

Aanleg van de "Poot van Metz" bij Eindhoven in 1968. Boven op de foto is de aansluiting bij Strijp zichtbaar, in het midden de aansluiting Veldhoven. Aardebanen waren gereed, evenals de meeste kunstwerken.

De aansluiting Veldhoven in 1968. Het kunstwerk van de A2 is inmiddels gereed.

 

De A15 is tussen Gorinchem en Arkel nog altijd enkelbaans. Wel zijn werkzaamheden van start gegaan voor de aanleg van de 2e rijbaan, zoals hier de verbreding van de brug over het Merwedekanaal. 1 juli 1968.

 

Op 31 augustus vormt de Afsluitdijk het decor van werkmaterieel. De tweede rijbaan is in aanleg, waarmee een begin is gemaakt met de ombouw van dit deel van de rijksweg 9 (thans A7) tot autosnelweg.

 

Op 26 april werd deze foto genomen van de vorderingen bij de bouw van de Heinenoordtunnel tussen Oud-Beijerland en Rotterdam.

 

Het baanlichaam van de A4 (A29) tussen Willemstad en Dinteloord op 31 juli.

 

Op 30 juli 1968 werd deze foto genomen van de aanleg van de IJsselbrug in de A28 bij Zwolle.

 

Deze foto van de zuidzijde van de Velsertunnel is in 1968 gemaakt. De rijbanen naar de huidige A208 waren al verlegd over de al jaren gereed zijnde grondwerken ten behoeve van de aansluiting van rijksweg 6.

 

Knooppunt Oudenrijn kwam op 13 november gereed als klaverblad. Onderstaande fotoserie geeft de situatie weer op 31 mei 1968, op 19 oktober 1968 (amper een maand voor de openstelling) en op 8 november 1968. De stuiver functioneert dan nog met 3 rijstroken in de buitenste verbindingsbogen, het klaverblad is nog leeg. De laatste foto is van het klaverblad na gereed komen van de werkzaamheden. Deze foto is genomen in 1969.

 

 

Op 13 december is deze foto genomen van de A4 nabij de aansluiting Sloten. Hier valt de linker van de 3 rijstroken af, waarna de weg met een slinger richting Oude Haagseweg wordt geleid.

 

 

 Op 1 juli vereeuwigde de fotograaf rijksweg 1 bij Naarden, die toen nog via de traverse verliep. dat zou niet lang meer duren; op afzienbare termijn zou de nieuwe A1 noordelijk om Naarden worden aangelegd.

 

In januari werd een aantal impressies van de A12 bij Arnhem gemaakt.  Wat opvalt is de rust op de weg, vergeleken bij de tegenwoordige situatie.

 

In het Rotterdams havengebied is altijd wel ergens een bulldozer met zand aan het schuiven. Zo ook in 1968, wanneer er druk wordt gewerkt aan de N15 bij de Calandbrug en de Harmsenbrug. De foto's tonen het gebied vanuit het oosten, het zuidwesten en vanuit het westen.

 

Autosnelwegen.nl heeft een publicatielicentie op de getoonde foto's; doch het auteursrecht ligt bij de genoemde rechthebbenden.